Ziet je kind er nog een gat in?

Door het gat

Het is bij ons ook gebeurd. Mijn zoons gingen al na zo’n maand of drie zwemles door ‘het gat’. Toch kregen ze er in de loop van de zwemlessen een hekel aan. ‘Ik wil niet door het gat’, ‘Hoef ik deze keer niet door het gat?’ ‘Ik wil niet voor C, want ik kan niet door het gat’. Het lag niet aan de vaardigheid, het zat in ‘het hoofd’.

Het gat in het zeil, de nachtmerrie van menig ouder en kind. Een snel googlerondje brengt titels als ‘Het grote enge gat’ en ‘dochter redt het gat maar niet’. Hoe kan het toch dat kinderen zoveel moeite hebben met het gat? Kan dat gat niet worden geschrapt?

Waarom ‘het gat?’

De proef ‘door het gat in een zeil’ (opgenomen in het A, B en C diploma van het Zwem-ABC) is ontwikkeld om te toetsen of een kind dat diep(er) onder water gaat zichzelf onder water kan oriënteren en de weg naar boven weer kan vinden. De proef is ontstaan vanuit de gedachte dat een kind dus diep genoeg onder water moest gaan, de ogen onder water open moest durven/kunnen doen om te kijken en door stuwing weer naar de oppervlakte moest kunnen zwemmen. Wanneer je kind deze proef met succes afrondt, is de kans groot dat hij of zij ook onder een bootje of surfplank niet in paniek raakt en gewoon kan wegzwemmen.

Succesfactoren

De kans dat de proef lukt en een kind door het gat gaat is groter wanneer de verschillende onderdelen worden beheerst. Het gaat dan om:

  • gewend zijn aan het gat
  • diep onder water gaan en weer boven kunnen komen
  • een afstand onder water kunnen zwemmen
  • met de ogen open het gat kunnen vinden.

Het beheersten van de ‘kopsprong’ (met een duik het water in) maakt het een stuk gemakkelijker om het gat te halen. Je komt dan als vanzelf diep onder water en door een goede afzet overbrug je al de eerste meters.

Spanning en (meestal) daaraan gekoppeld het inhouden van de adem zorgt vaak voor problemen. Het kind komt dan te vroeg boven en meldt ‘dat het geen adem meer heeft’.

Wat kun je als ouder doen?

Probeer er achter te komen of er een speciale reden is waarom je kind niet durft of weerstand heeft. Is het ergens bang voor? Stel veel vragen, kruip in de huid van je kind. Lijkt het probleem dieper te liggen? Lees eens het blog van Nadine Carter.

Voorkom dat je tijdens het samen zwemmen alleen maar aan de slag gaat met de ‘totale proef’. Op die manier wordt de druk enorm en staat alleen het resultaat centraal. Wanneer het niet lukt, zal je kind weerstand ontwikkelen en er van overtuigd raken dat hij of zij het écht niet kan.

Weersta de neiging om je kind te helpen en een duw(tje) mee te geven om door het gat te gaan. Er ontstaat een sfeer van ‘dwang’, wat het leren eerder belemmert dan goed doet.

Creëer liever onsLeid liever eerst de aandacht af van het eindresultaat en oefen samen met je kind de afzonderlijke onderdelen van de proef. Op de Facebookpagina vind je daarvoor tips. Essentie is dat je kind de gelegenheid krijgt om uit te proberen en te oefenen en vooral succes beleeft. Hierdoor worden het zelfvertrouwen en plezier groter.

Samen

En natuurlijk wordt het nog leuker als je zelf actief meedoet. Ga zelf ook eens door het gat. Of wacht op je kind ‘aan de andere kant van het gat’. Zwaai onder water naar je kind of steek je hand door het gat. Zo leid je de aandacht af van het eindresultaat en wordt de kans op succes en plezier aanzienlijk vergroot.

Comments

  1. Renate de Burger says:

    Misschien een idee om het gat anders te benoemen en er iets gaafs, stoers, leuks van te maken! Verzin er iets magisch o.i.d. omheen… Kinderen houden over het algemeen van fantasie… (het is maar een idee 🙂 )

    • Titeke says:

      Goed idee! Ik brainstorm in mijn hoofd over een geschikte naam. Wie doet er mee? Ben er nog niet helemaal uit, maar vind het inspirerend. Te spannend maken is niet handig. Ik ken kinderen die bang zijn (geweest) voor het zeil, omdat ze zeker wisten dat er haaien achter zwommen 🙂

      • Bij ons heet het gat al jaren geen gat maar ” de krokante krab ” (spongebob) de kinderen asocieren dat met grappige gebeurtenissen en gaan er achter elkaar doorheen . De een haalt een planktonshake een ander visfrietjes en weer een ander een krabburger. En mocht de krokante krab onverhoopt toch een keer gesloten zijn dan belt de badjuf eventjes met meneer krabs om hem quasiboos te vragen die deur even los te draaien. Werkt als een speer. Laatste tip haal dat rotding zo laat mogelijk in de opleiding te voorschijn omdat met name de ouders op tilt slaan als het beruchte gat ten tonele verschijnt

        • Titeke says:

          Leuk! Inderdaad is het gat vooral berucht. Je kan het laat tevoorschijn halen, want alle vaardigheden die je nodig hebt om de proef uit te voeren kun je ook ‘gewoon’ apart oefenen. Nog beter lijkt mij om het zeil wel te gebruiken, maar dan op heel andere manieren. Uitleg aan ouders is dan wel handig. Daar hebben we dan ook een beetje ‘Samen leren zwemmen’ voor.

  2. christien says:

    Het “gat” heet Micky Mouse en met een beetje verbeelding ziet het er voor kinderen ook zo uit, speciaal laten maken. Het wordt al gebruikt vanaf het moment dat leren springen aan de orde is, want Micky mouse is naar de kapper geweest, wie kan er over zijn mooie haren springen? Maar we gebruiken Micky ook om op te springen alsof het een paard is, dan zijn we cowboys of indianen.

Speak Your Mind

*