Pak het eens anders aan, kies voor meer ‘onbewust’ leren

“Het is bizar. Geen zwemleraar snapt er iets van! Onze zoon zwemt inmiddels, na al heel lang oefenen, zo’n 7 meter onder water. Maar zodra het zeil er hangt plonst hij het water in en blokkeert hij. Soms komt hij meteen al boven zonder onder water te zwemmen of hij komt voor het zeil al naar boven. Een groot onderdeel van dit probleem is dat hij zijn ogen weigert open te doen onder water. Duikbril maakt hierin ook geen verschil. Tips zijn welkom.” 

Een reactie van een moeder op Facebook. Wat kan hier aan de hand zijn? Het blijft altijd gissen. Mar het lijkt duidelijk  dat de jongen heel erg gefocust is op het zeil. Het kan bijna alleen maar fout gaan, het is spannend, er is sprake van enige stress. Daarnaast is het lastig om onder water te kijken. Dat maakt dat een positief resultaat moeilijk wordt bereikt.

Het is de moeite waard om eens te kijken wat de jongen doet als de focus wordt veranderd. En we (lesgevers, ouders) met z’n allen minder bewust bezig zijn met het halen van het eindresultaat (het lukt of mislukt). Probeer het kind meer onbewust en gevarieerd te laten leren. Dit kun je bijvoorbeeld zo doen:

  • Kies het tegenovergestelde, maak het verassend en gek: je mag niet door het gat in het zeil zwemmen, zwem eens om het zeil heen, klim er eens overheen.
  • Koppel het ‘duiken’ los van het ‘door het zeil zwemmen’. Laat het kind vanuit zwemmen door het zeil gaan.
  • Leg meerdere zeilen neer en vraag: kijk maar of je door de gaten in de zeilen kunt gaan. Geef het kind de ruimte om te experimenteren. Op welke manieren kun je door het gat in het zeil? Doe zelf ook mee. Wissel ondiep en diep water af.
  • Oefen het onder water kijken op een onbewuste manier, maak er een spelletje van.
  • Kijk waar het kind vooral nieuwsgierig naar is en probeer daar op in te spelen. Doe een wedstrijdje (wie is het eerste door het gat?), maak samen een verhaal, maak van ‘door het zeil gaan’ een avontuur, breng puzzelstukjes van de ene naar de andere kant van het zeil.

Op deze manier ligt de focus meer op het proces dan op het eindresultaat. Een andere aanpak, de moeite waard om uit te proberen.

Kijk voor meer tips in het boek Leren zwemmen is leuk! Je kunt het hier bestellen.

Comments

  1. Ook leuk, speel eens op de kant met het zeil. Laat twee volwassenen het gat optillen zodat het wat verticaal is en laat het kind er op het droge op verschillende manieren doorheen gaan (kruipen voor en achteruit, klimmen, stappen, plat op de buik schuiven). Leg er ook eens een hoepel naast en kijk of die even groot is, dat is vooral interessant als het kind wel door een hoepel durft te zwemmen. Onder water zien dingen er anders uit doordat het licht wordt vervormd (en veel kinderen zijn bang dat ze niet passen of vast komen te zitten). Onderzoek het gat daarom eens op een speelse manier op de kant.

  2. Wij hebben onderwater verlichting. Voor sommige kinderen is dat niks spannends maar voor andere kinderen is het gat ineen niet haalbaar. Doen we de lampen uit is het geen probleem!

    • Bedankt voor je reactie! Ik vind dit een mooi voorbeeld en voor ons allemaal een uitdaging: we moeten kinderen zoveel mogelijk variatie aanbieden. Door kinderen op een ‘speelse’, vrije manier om te laten gaan met die variatie, komt er een moment dat ze denken: zal ik nu ook eens met verlichting door dat zeil zwemmen? Heel waarschijnlijk denkt een kind dat helemaal niet ‘bewust’, maar de uitdaging wordt onbewust groot en dan zal het als vanzelf gaan.

Speak Your Mind

*